کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

اطلاع رسانی کتابخانه شهید مدنی دانسفهان
کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

اطلاع رسانی کتابخانه شهید مدنی دانسفهان

رمضان در فرهنگ مردم


ناشر کتاب : سروش
نوع جلدجلد نرم
قطع: وزیری
تعداد صفحات: 268

در میان کتابهای وکیلیان «رمضان در فرهنگ مردم» نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. چه این کتاب در نوع خود در ایران بی نظیر است. چندین بار تجدید چاپ آن در تیراژ ۱۱ هزار نسخه نشان دهنده ویژگی و اهمیت این کتاب در میان محققین ایرانی است. 

کتاب «رمضان در فرهنگ مردم» ، برگزیده ای از آداب، رسمها، باورها و اعتقادات مردم درباره ماه مبارک رمضان است که از میان مناطق مختلف ایران انتخاب و با ذکر جزئیات تدوین شده است.

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم ایران است و از آنجا که این آداب و رسوم ریشه دینی دارد توجه همگان را به خود جلب کرده است. در ماه رمضان، مردم به شکل هماهنگ برای انجام تکالیف شرعی آماده می‌شوند و برای به جای آوردن این وظایف، هر جمعیت و گروهی با آداب و تشریفات خاص خود مراسم رمضان را برگزار می‌کنند.

به اعتقاد نویسنده این اثر، سید احمد وکیلیان، در گذشته این آداب و رسوم از غنای ویژه‌ای برخوردار بود و مردم با شوق و ذوق بیشتری آداب رمضان را به جا می‌آورده‌اند، اما امروزه با هجوم عوارض فرهنگ بیگانه و مشکلات زندگی شهری و ماشینی، آداب و مراسم رمضان کم‌رنگتر و حتی بسیاری از آنها فراموش شده‌اند.



مؤلف در پیشگفتار اثر حاضر نوشته است: «برای تألیف کتاب رمضان ابتدا از میان مناطق مختلف ایران و پس از بررسی‌های لازم استان‌های مرکزی، یزد، کرمان، فارس، خراسان، کردستان و قسمت‌هایی از استان‌های لرستان و گیلان انتخاب گردید. آنگاه مطالب ارسالی جمع‌آوری شده و مناطق مذکور را به دوازده بخش تقسیم و در هر بخش فصلی از آداب و مراسم رمضان گنجانده شد. روش پژوهش و تألیف، موضوعی و مقایسه‌ای و در ضمن منطقه‌ای می‌باشد. از آوردن مطالب تکراری پرهیز و تا آنجا که امکان داشته در شیوه نگارش و زبان و گویش محلی کمتر دخل و تصرف شده است مگر به ضرورت. واژه‌ها و عبارات محلی آوا‌نگاری و در صورت لزوم همراه با معنی و توضیح ارائه شده است. در انتهای هر بخش نام گردآورندگان محلی به ترتیب الفبایی آمده و برای زینت بخشیدن به کتاب چند صحنه از مراسم گوناگون به تصویر کشیده شده است.

نکته گفتنی آن که ممکن است بعضی از مطالب و مراسم رمضان هم‌اکنون تغییر یافته یا فراموش شده باشد، اما از آنجا که دانش "فرهنگ مردم" ثبت و ضبط لحظات و کیفیت زیستن مردم در گذشته و حال است؛ تمام آداب و مراسم چه پویا و جاری و چه کم‌رنگ یا فراموش شده در کتاب آمده است

کتاب حاضر در 12 بخش و موضوعات و مطالب متعدد جمع‌آوری شده است. استقبال از ماه مبارک رمضان، آمادگی برای روزه گرفتن، تغییرات در زندگی و اعمال روزه‌داران، افطار، ایام شهادت حضرت علی(ع)، احیاء، اعمال و مراسم بیست و هفتم ماه رمضان، روزه کودکان و اصطلاحات و گفتنی‌های مربوط به ماه رمضان، عید فطر، نان‌ها و غذاهای ماه رمضان، مراسم مخصوص ماه رمضان، بازی‌های ماه رمضان و رسم سخنوری از عناوین این اثر پژوهشی به شمار می‌روند.


منابع:

پایگاه پاتوق کتاب فردا

خانه کودک، اندیشه و میراث فرهنگی



کوله بارت بر بند….
شاید این چند سحر فرصت آخر باشد…
که به مقصد برسیم…
بشناسیم خدا را و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم!!


غنچه دلتنگ


غنچه دلتنگ: نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام مجتبی (ع)


ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
نوع جلد: جلد نرم
قطع: پالتویی
سال نشر: 1393
تعداد صفحات: 246

«غنچه دلتنگ» جلد چهارم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که برخی از مجلداتش در دهه 80، برنده جایزه یا کاندیدای جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شدند. در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

این سیره کاربردی که بیش از 50 موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، ماجرای صلح با معاویه، علل صلح و مفاد آن، نظرات ایشان درباره دشمنان، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
«سلام بر لهجة مهربانِ آفتابِ مدینه!
بر بارشِ بشارتِ بهار!
بر غنچه ‏زار آوای الهی در هیاهوی دنیازدگان!
بر سینة ابری تو و چشمانِ بارانی ات!
سلام بر زیبایی!
سلام بر حَسن!»

مولای کرامت


بر خوان رحمت خداوند، امروز دست کریم تو ساقی سعادت است و ما نه تشنه طهور که جرعه نوش ظهور رُخت به صف ایستاده ایم.