کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

اطلاع رسانی کتابخانه شهید مدنی دانسفهان
کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

اطلاع رسانی کتابخانه شهید مدنی دانسفهان

معرفی کتاب به مناسبت ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت








1- «محمد، برگزیده خدا»، تألیف رضا بابایی، انتشارات دلیل ما

کتاب محمد صلی‌اله‌علیه‌وآله برگزیده خدا، از چهار فصل «از ولادت تا بعثت، از بعثت تا هجرت، از هجرت تا رحلت و مشکات نبوت» تدوین شده است. نگارنده در رابطه با محمد صلی‌اله‌علیه‌وآله به روایت قرآن و تاریخ نوشته است: «تاریخ اسلام و قرآن کریم، دو گواه بزرگ بر کرامت‌های اخلاقی و صلابت روحی پیامبر اسلام، محمدمصطفی  هستند. گواهی تاریخ بر بزرگی و توفیقات ایشان در همه برگ‌های تاریخ اسلامی پیدا است؛ ولی آشکارترین و رساترین گواهی تاریخ بر پیروزی اخلاقی حضرت محمد  بر جهان آن روز و سپس در روزگاران پسین، پیروزی عقیدتی او بر شرک و ستمگری است».

 

2-  قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی،  پدیدآورنده: یاسین حجازی،  ناشر: موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب

این کتاب بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن به نام‌های تفسیر سورآبادی، سیرت رسول اله و  شرف النبی است که از ولادت تا رحلت آخرین فرستاده الهی را برای خواننده روایت می‌کند.  یاسین حجازی برای نوشتن این کتاب 3 سال زمان گذاشته تا تصویری روایی و مبتنی بر مستندات تاریخی را برای خواننده به صورت خطی روایت کند.

بسیاری از منتقدین، آثار حجازی را یک نوع «کولاژ» موفق می‌دانند که با استفاده از تصویرها، پاره‌ای از یک نامه یا گفت و شنود‌ها و کنار هم قرار دادن آنها داستان را نگاشته است. هرکدام از خرده داستان‌ها تکه‌ای از یک «کولاژ» است که از چیدن و کنار هم گذاشتنشان مى‌توان اصل واقعه را فهمید و یکپارچه کولاژ را دید. کتاب‌هایی که منابع اینچنین اثری بوده‌اند آنچنان درگیر اسناد و توضیح و تحلیل بوده‌اند که مخاطب اجازه نمی‌دهند داستان را به خوبی دریافت کند و این شاید برجسته‌ترین دلیل ناشناخته ماندن کتاب‌هایی نظیر نفس المهموم است.

حالا یاسین حجازی کتاب اخیر خود را به «بازخوانىِ زندگىِ آخرین پیامبر از سه متنِ کهنِ فارسى» اختصاص داده است و دوباره تلاش کرده است متنی متفاوت از دیگر متون مذهبی بوجود آورد.

3- زندگینامه پیامبر اسلام (ص)" نوشته کارن آرمسترانگ، در سال 1383 انتشارات حکمت

این کتاب ۳۷۷ صفحه دارد و از مقدمه مترجم و نویسنده، ده فصل اصلى و پى‌نویس‏ها تشکیل یافته است، اما آرمسترانگ کیست؟ انتشارات حکمت او را این‏گونه معرفى مى ‏کند:

خانم کارن آرمسترانگ یکی از صاحب‏نظران مشهور در عرصه دین در جهان انگلیسى‌زبان است که هفت سال از عمرش را در مسلک راهبه‏اى کاتولیک سپرى کرد. او شرح احوال خویش را در زندگى‌نامه پرفروش «از میان معبر باریک» بازنویسى کرده است. وى مؤلف کتابهاى پرفروش و نام‌آورى چون «تاریخچه‏اى از خدا» که تا کنون به بیش از سى زبان ترجمه شده است، «اسلام: تاریخى کوتاه» و «کتاب بودا» از مجموعه کتابهاى انتشارات واید نفلدونیکلسون است. آثار دیگر آرمسترانگ عبارت‌اند از: «در جستجوى خدا: بنیادگرایى در آیین یهود»، «مسیحیت و اسلام»، در «آغاز: تفسیرى نوین از پیدایش»، «تاریخ اورشلیم: یک شهر، سه دین» و «خداشناسى از ابراهیم تاکنون»

کتاب «زندگینامه پیامبراسلام(ص)» آرمسترانگ که یک ماه پس از حادثه یازدهم‌ سپتامبر انتشار یافت و به پرفروش‏ترین کتاب سال امریکا تبدیل شد، با چه انگیزه‏اى به نگارش درآمد؟ آرمسترانگ در پاسخ به این پرسش مى‏نویسد: ۱ــ در برابر مخالفت یک کنگره اسلامى انگلیسى، شیوخ عربستان و علماى الازهر با فتواى آیت‌الله خمینى(ره)، معرفى دنیاى اسلام به خونخوارى، متعصب دانستن اسلام و مسلمانان و ارائه چهره وحشتناک از سیماى محمد(ص) واکنشى صورت نمى‏گیرد، در حالى که محمد(ص) یکى از انوار تاریخ بشریت است؛ ۲ــ غیرمنصفانه است که اقدام چند مسلمان افراطى را به آیین پیامبر اسلام(ص) نسبت دهیم و دین او را دین ترور، قتل و وحشت بنامیم.

 

4- رمان محمد (ص)، نوشته ابراهیم حسن بیگی، انتشارات مدرسه

حسن بیگی در این رمان که در پانزده بخش تالیف شده است، شخصی یهودی که به عنوان یک دانشمند معرفی می‌شود، از طرف شورای عالی یهود مأمور می‌شود به سمت پیامبر اسلام (ص) گرایش پیدا کرده و یا او را کشته یا عقایدش را به چالش بکشد.

وی به سوی پیامبر اکرم (ص) رفته و شرح زندگی و فعالیت‌های او را در پانزده گزارش مجزا برای شورای عالی ارسال می‌کند. اما پس از ارسال گزارش پانزدهم که در ایام بیماری و رحلت پیامبر اکرم (ص) انجام می‌شود، به شهر خویش بازمی‌گردد و حس می‌کند که دچار نوعی فقدان شده و روح خود را اسیر رفتار و پیام و کردار پیامبر اکرم (ص) می‌بیند. او درمی‌یابد بود که اتفاقی در درونش رخ داده است به ویژه اینکه متوجه می‌شود که در مدت ارسال این نامه‌ها رئیس وی بر اثر مطالعه این نامه‌ها و آشنایی با کردار و منش پیامبر (ص) به اسلام گرایش پیدا کرده است.

5- رمان آنک آن یتیم نظر کرده، محمدرضا سرشار، سوره  مهر

«آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح های جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند. این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتاب های ده سال 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد.

 

6-  محمد (ص) بر پایه کهن ترین منابع، ولفمارتین لینگز، نشر حکمت

زندگی حضرت محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع کتابی است نوشته مارتین لینگز که در میان آثار این نویسنده به عنوان شاهکار وی شناخته شده است و از مشهورترین و پرخواننده ترین آثار درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) به زبان انگلیسی است.

این کتاب به زندگی پیامبر(ص) بر پایه کهن ترین منابع داستانی بر مبنای روایتی محققانه از زندگی حضرت محمد(ص) نوشته شده است و از زمان انتشارش تا به حال جوایز متعددی را از آن خود کرده و انتشار آن به چاپ‏‎های بسیاری رسیده است و شمارگان آن در کشورهای انگلیسی زبان از شمار جمعیت مسلمانانشان نیز فزونی یافته است. کتاب مذکور مورد توجه بسیاری از سیاستمداران غربی قرار دارد. تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس نیز در مصاحبه‏ای این کتاب را یکی از محبوبترین کتاب ها قلمداد کرده است.

مارتین لینگز برجسته ترین سنت گرای انگلیسی و نویسنده، ویراستار، مترجم، استاد دانشگاه ، عربی شناس و شاعری بزرگ بوده است که آثارش تماما بر رابطه میان خدا و آموزه های دینی، متون مقدس و ادبیات و هنر متمرکز است او تحصیل کرده زبان و ادبیات انگلیسی در آکسفورد بود که سال های متمادی در موزه بریتانیا مسئولیت حفظ نسخ خطی و کتاب های چاپی شرقی را بر عهده داشت که حاصل آن کتابی چون “هنر خط و تذهیب قرآنی” است .

 

7- تجلی انسان کامل در سیره حضرت محمد (ص(،مولف: محمدباقر شریعتی سبزواری، ناشر بوستان کتاب قم

این اثر، مطالعه ابعاد مختلف زندگانی و سیره پیامبر اسلام (ص) از لحاظ اخلاقی، عرفانی، عبادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تبلیغی، تربیتی و نظامی است. نگارنده نخست به مبادی تصوری و تصدیقی سیره نبوی اشاره نموده و اهمیت مطالعه در این زمینه را از جهات مختلف بررسی نموده است. وی در این زمینه به ویژگی های سیره نبوی اشاره نموده و جامعیت شخصیت رسول خدا را مورد توجه قرار داده و ایشان را اسوه ای کامل در همه جهات انسانی معرفی نموده است. نویسنده در ادامه به معرفی سیمای ظاهری پیامبر اکرم و سپس سیمای اخلاقی و معنوی ایشان پرداخته و جنبه هایی از عفت، حیاء، ساده زیستی، مردم داری، معاشرت نیکو، بی رغبتی به دنیا، شوخ طبعی، مهمان نوازی، اعتدال در امور، معاشرت نیکو با مردم، کرامت، چشم پوشی از خطای دیگران، حریص بودن به سعادت مردم، عدالت و مهربانی با همسران، صله رحم، رعایت حق الناس، آزادی عقیده، دعا، امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغ آموزه های دینی، نماز و عبادت و برخی از رفتارهای اجتماعی ایشان را توصیف نموده است.

8-من اهل بیت (ع) را دوست دارم 1: من حضرت محمد صل اله علیه و آله را دوست دارم

مجموعه ی چهارده جلدی "من اهل بیت (ع) را دوست دارم" بر اساس یکی از بهترین روش ها برای معرّفی شخصیت های مذهبی نوشته شده است. در این روش، تنها به جنبه های تاریخی زندگی این شخصیت ها بسنده نمی شود؛بلکه در کنار توجّه به جنبه های تاریخی، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان مورد توّجه قرار می گیرد. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرّفی انبیا و اولیا به کار می برد.
کتاب های "من اهل بیت (ع) را دوست دارم" نوشته ی حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است. طرح این اثر حاصل مطالعات قرآنی نویسنده وگشت و گذار او در آثار مذهبی دیگر ادیان است.

 

9- خلاصه زندگانی حضرت محمد (ص(، سید هاشم رسولی محلاتی، ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

در این کتابچه حوادث تاریخی و سیاسی زندگی حضرت محمد (ص) به اختصار بیان شده است.
این کتاب در 15 قسمت تدوین شده که عناوین و توضیح مختصر آن ها عبارتند از: 1- نسب رسول خدا (ص)، 2- ولادت رسول خدا (ص)، 3- ازدواج با خدیجه، 4- بعثت رسول خدا (ص)، 5- هجرت رسول خدا (ص)، 6- سال دوم هجرت (جنگ بدر در این قسمت توضیح داده می شود)، 7- سال سوم هجرت (به بیان جنگ احد می پردازد)، 8- سال چهارم هجرت، 9- سال پنجم هجرت (غزوه ی خندق را شرح می دهد)، 10- سال ششم هجرت (ماجرای صلح حدیبیه را بیان می دارد)، 11- سال هفتم هجرت (جنگ خیبر را بازگو می نماید)، 12- سال هشتم هجرت (جنگ موته، جنگ حنین، جنگ طائف و ماجرای فتح مکه را توضیح می دهد)، 13- سال نهم هجرت (به بیان جنگ تبوک، ماجرای مسجد ضرار و داستان مباهله می پردازد)، 14- سال دهم هجرت (ماجرای تاریخی حجة الوداع و غدیر خم را توضیح می دهد)، 15- سال یازدهم هجرت (بیماری رسول گرامی اسلام را بازگو می نماید.)

10- خورشید عالم تاب: تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، سید امیرحسین موسوی گرمارودی

در این کتاب نویسنده با زبان شعر سعی در بیان چگونگی تولد حضرت محمد(ص) و اوضاع آن زمان دارد. این کتاب همراه با تصاویر زیبا می باشد که در فهم بهتر مطالب کمک خواهد کرد و به صورت گلاسه تمام رنگی می باشد.

 

11- محمد (ص) اسوه حسنه (بهترین الگوی زندگی(، سید محمدرضا غیاثى کرمانى، دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)

در رأس پیشوایان دینی ما پیامبر (ص) است که خود، اسوه ی همه ی نیکی ها و ارزش های والای دینی است و امامان معصوم (ع) زندگی او را سرلوحه ی زندگی خویش قرار داده اند. آن حضرت در روز هفدهم ربیع الاول سال 570 میلادی به دنیا آمد. پدرش عبدالله و مادرش آمنه نام داشت. از جمله حوادثی که به هنگام تولد آن حضرت رخ داد عبارت اند از: فراگرفتن نور سراسر مکه را، به رو افتادن بت های مکه، لال شدن همه ی پادشاهان، خشک شدن دریاچه ی ساوه، لرزیدن ایوان کسری، خاموش شدن آتشکده ی فارس و باطل شدن علم کاهنان و سحر جادوگران. کتاب حاضر در چهار بخش به زندگی پیامبر (ص) اختصاص یافته که بدین قرار است: اوضاع شهر مکه قبل از تولد پیامبر (ص)؛ دوران کودکی آن حضرت؛ نوجوانی و بهار زندگی؛ ازدواج تا بعثت.

 

12- چلچراغ حکمت 11: پیامبر اسلام (ص(، مولف: استاد مرتضی مطهری، گردآورنده کتاب: محمدباقر پورامینی، ناشر: کانون اندیشه جوان

جموعه چلچراغ حکمت با تکیه بر تمام آثار منتشر شده استاد شهید مطهری ، در چهل دفتر مستقل فراهم آورده شده است. در این مجموعه موضوعی، کوشش شده است:

1. هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛ 2. اصل بر به گزینی باشد و دیدگاه استاد به صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت های منتشر شده، چکیده سازی شود؛ 3. دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل بندی نو و جذاب باشد؛ 4. برای اتقان و اعتبار اثر، همه مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی ها، خواننده بر حسب مورد به مجموعه آثار (م.آ)، یادداشت ها و (یا) آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛

چلچراغ حکمت، تنها پلی برای ورود به بوستان سبز اندیشه های استاد شهید مطهری است. بی شک خواننده جوان و دانش پژوه با مطالعه این مجموعه خود را از مطالعه آثار استاد بی نیاز نمی داند، بلکه در گامی فراتر به مطالعه کتاب های ایشان و انس بیشتر با آنها، ترغیب خواهد شد.

 

13- سیری در سیره نبوی شهید مرتضی مطهری / صدرا/ ۲۷۲ صفحه

 

یکی از بزرگترین محققان تشیع شهید مطهری است. ایشان در اکثر علوم انسانی متبحر و صاحب سبک میباشند که یکی از برترین تخصص هایشان زمینه تاریخ اسلام است. کتاب سیری در سیره نبوی جمع آوری چندی از مقالات و سخنرانی های شهید مطهری در باب سیره نبوی است. یکی از خصوصیات این کتاب روان بودن مطالب و همه فهم بودن آنهاست. اشاره به روش های غلط سیره نگاری و سیره ی صحیح وارده از جانب پیامبر و نیز نقد دروغ هایی که در این زمینه متداول شده است از دیگر ویژگی های این کتاب میباشد.ترجمه و توضیح ۱۰۰ سخن از پیامبر اعظم صل اله علیه و آله نیز متمم این کتاب میباشد.

 

 

14- فروغ ابدیت جعفر سبحانی / بوستان کتاب/ ۱۰۴۷ صفحه / ۱۱۰۰۰۰ ریال

 

یکی از موضوعات تاریخی که تاکنون بارها مورد بررسی قرار گرفته است زندگانی پیامبر اسلام(ص) است. اکثر کتابهایی که در این زمینه نوشته شده اند دو مشکل بزرگ دارند: کتاب فقط به بیان متن حوادث تاریخی اکتفا کرده است و یا اینکه تحلیلهایی مبتنی بر حدس بدون پشتوانه علمی ارائه داده است. کتاب حاضر تاریخی است روشن از صدر اسلام که با اتکاء به بزرگترین مدارک تاریخی و با قلمی روان و شیوا نگاشته شده است. یکی از مزایای این کتاب این است که علاوه بر ذکر حوادث تاریخی، تجزیه و تحلیل و نتایج آن ها را نیز بیان کرده است. کتاب فروغ ابدیت،درموارداختلاف میان تاریخ‌نویسان اهل تسنن وشیعه،عقیده‌ی نویسندگان شیعه رابامدارک وشواهدتاریخی،روشن ومبرهن ساخته وهرنوع شبهه واشکال رادرحقانیت نظربه شیعه برطرف ساخته است.

15-نقش ائمه در احیاء دین، علامه عسگری، انتشارات علامه عسگری

علامه عسگری از متبحرترین سیره پژوهانی است که با تألیف کتب متعدد در زمینه تاریخ اسلام توانست حقایق جدیدی از تاریخ صدر اسلام را برای پژوهشگران روشن سازد که تا به حال برای همه مخفی مانده بود.

نقش ائمه در احیاء دین در واقع ثمره یک عمر تحقیقات علامه عسگری است که به بررسی تحریفات و بدعتهایی می­پردازدکه در کتب معتبر تاریخی و حدیثی اهل سنت وجود دارد. که در واقع چگونه اسلام و قرآن و سنت پیامبر بعد از رحلت ایشان توسط حاکمان وقت دستخوش تحریف قرار گرفت و اهل بیت پیامبر چگونه با این تحریفات مقابله کردند و توانستند اسلام ناب را که دور از هرگونه تحریف است به آیندگان برسانند.