کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

اطلاع رسانی کتابخانه شهید مدنی دانسفهان
کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

کتابخانه عمومی آیت اله مدنی دانسفهان

اطلاع رسانی کتابخانه شهید مدنی دانسفهان

نمایشگاه کتاب

به اطلاع بازکننده گان محترم میرساند نمایشگاه کتاب بمناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر به دلیل دوری کتابخانه آیت اله مدنی  ازمرکز شهر و فصل سرما از کتابخانه آیت اله مدنی به کتابخانه مشارکتی مسجد جامع انتقال یافت .

لازم بذکر است که این نمایشگاه تا تاریخ 24 بهمن ماه دایر می باشد. ( با تخفیف 30%  )

ساعات بازدید 9 صبح الی 12:30 و بعد الظهر 15:30الی 17:30

معرفی کتاب به مناسبت دهه فجر


غرور و سقوط

آنتونی پارسونز/ ترجمه: محمدصادق حسینی عسکرانی

 مرکز اسـناد انقلاب اسـلامی/ 260 صفحه

 

   «غرور و سقوط» کتابی است به قلم آنتونی پارسونز که زمان پیروزی انقلاب سفیر انگلستان در ایران بوده به بررسی علل وقوع انقلاب ایران میپردازد. این کتاب در رده روایات دست اول قرار دارد و مرجع بسیاری از تحقیقات و بررسیهای تاریخ معاصر ایران است. پارسونز در این نگارش کوشیده تا مشاهدات خود را درباره اشخاصی نظیر: خاندان سلطنتی، رجال مملکتی، سفرا و نمایندگان خارجی و...، همچنین حوادث رخ داده طی اقامت او از جمله فراز و نشیبهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، کارها و اقدامات شاه را بیان کند. پارسونز کتاب خود را به دوستان اعدام شده ایرانیاش از جمله امیرعباس هویدا، غلامرضا نیکپی و عباسعلی خلعتبری تقدیم کرده است.

   کتاب غرور و سقوط در هفت فصل تدوین شده که نگارنده در فصل اول به بیان چگونگی مأموریتش در ایران پرداخته است. در فصل دوم به تشریح اتفاقهایی که درسالهای 1974تا 1975 روی داده است میپردازد. اما در فصل سوم قلم او به سمت تبیین ماهیت رژیمی رفته است که انگلستان بر روی بقای آن سرمایهگذاری کرده بود. در فصل چهارم مطالبی را در مورد سفارت انگلیس بیان میکند. نویسنده در فصل پنجم و ششم حوادثی که در سال های 1976تا 1979 به وقوع پیوسته است را بیان میدارد و در فصل آخر کتابش نیز به توصیف واقعه تغییر رژیم ستم شاهی به انقلاب اسلامی میپردازد.

 

راه مستقیم انقلاب

تدوین: عــلی اکبر عبـــــدالاحدی مقدم

موســسه فرهنگی ولاء منتــظر (عج)  / دو جلد

 

 این کتاب تقسیمبندی منطقی و تدوینی جذاب از اندیشه انقلاب اسلامی است.

مبانی اندیشه و اهداف نهضت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(قدّس سره) و مقام معظّم رهبری در دو جلد بیان شده است. فرایند پنجگانه تحقیق حاضر عبارتند از:

1. انقلاب اسلامی: در این بخش مفهوم و ماهیت، اصول و مبانی، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف، دستاوردها و بایستههای انقلاب اسلامی بررسی میگردد.  2. نظام اسلامی: در بخش دوم به مفهوم و ماهیت، اصول و مبانی، اهداف، ارکان، مواضع و آسیبهای نظام اسلامی میپردازد.  3. دولت اسلامی: در این بخش مفهوم، مبانی فکری، ویژگیها، سیاستها، اهداف و آسیبشناسی دولت اسلامی بررسی میگردد. 4. کشور اسلامی: بررسی اهداف، شاخصهها و ویژگیهای جامعه اسلامی اصول و مبانی کشور اسلامی را در بخش چهارم خواهیم دید.  5.  دنیای اسلامی: مفهوم و ماهیت، عوامل و زمینههای شکلگیری دنیای اسلامی، وظایف جمهوری اسلامی ایران برای تحقق دنیای اسلامی و موانع تحقق دنیای اسلامی نیز در فصل آخر بررسی میشود.

 

 

 

مجموعه قصههای انقلاب برای بچهها و نوجوانان

نادر ابراهیمی

ســوره مهر/ پنج جــلد / 160 صفحه

این مجموعه پنج جلدی با این عناوین است: «پدر چرا توی خانه مانده است؟»، «جای او خالی»، «نیروی هوایی»، «سحرگاهان همافران اعدام میشوند» و «برادرت را صدا کن». این کتاب که داستانهای کوتاه و جذاب مصوّر دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی را نمایش میدهد، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در خلال مبارزات مردم علیه رژیم شاه نوشته شده است و نخستین بار در سال 57 منتشر شد.

   زندهیاد نادر ابراهیمی در یادداشت مقدمه که با عنوان «عریضه نویسنده» آورده است میگوید:

   «ماجراهای انقلاب راـ که کُلّ آنها حدود بیستتا میشود و در تمامشان، بچهها نقش اساسی داشتهاندـ در اوج انقلاب مقدس ما، بچههای نقاط مختلف ایران برای من فرستادند یا به من سپردندـ با واسطه آشنایانی که داشتم، یا در طول سفرهایی که به سراسر ایران میکردم. در اوج انقلاب، امکان حروفچینی این قصهها وجود نداشت. ششتای آنها را مرتب کردم. از حالت گزارش ساده به شکل قصه درآوردم، با دست و خودنویس نوشتم و چاپ کردم.»

 

 

آیین انقلاب اسلامی

(گزیدهای از اندیشهها و آرای امام خمینی قدّس سره)

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره)

عـــروج/ دو جلد/ 646 صفـحه

دسترسی سریع و آسان به اندیشههای امام خمینی(قدّس سره) با این مجموعه امکانپذیر است.

در دفتر نهم مجموعه تبیان، آیین انقلاب اسلامی بر اساس گزیده اندیشهها و آرای امام خمینی (قدّس سره) جمع آوری شده و ترتیب مطالب کتاب از مباحث اعتقادی و جهانبینی آغاز میشود. سپس اوضاع ایران پیش از انقلاب اسلامی را از نگاه امام مرور و به نظام مطلوب ایشان برای جامعه و امت اسلامی و مقولههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن می‌‌پردازد. به استثنای تیترهایی که برای هر یک از رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی انتخاب شده، در حواشی مطالبی اضافه شده که برگرفته از رهنمودهای امام امت است. تمامی مطالب بدون دخل و تصرف و با ذکر مأخذ در کتاب آمده است.

 

 

 

نهضت امام خمینی(قدّس سره)

حمید روحانی

عـــروج/ چهار جــلد

نگارش تاریخ نهضت امام خمینی(قدّس سره) با ارائه شواهد و اسناد و مدارک، و ارائه جزئیات نهضت برای درک صحیح از ماهیت و حقیقت انقلاب اسلامی توسط خوانندگان، مورد نظر این کتاب است. نویسنده در مقدمه میگوید که از آغاز نهضت اسلامی، جریانهای درونی و بیرونی را پیگیری کرده و در متن آن قرار داشته و بجز یک سال سفر ترکیه، در دیگر تبعیدها و هجرتها با امام بوده و به گردآوری اسناد و اطلاعات مشغول بوده است. امتیاز دیگر این دفتر، اسناد و مدارکی است که از دشمن به جای مانده و بهترین منبع برای دریافت و تحلیل سیر حوادث و رویداد این حرکت بزرگ اسلامی است.

   از اهداف و انگیزههای نگارنده در تدوین کتاب، روشن کردن این نکته بوده است که طرح و بحث حکومت اسلامی در ایران، زمینهای دیرینه و درازمدت داشته و این گونه نبوده که تنها در سال 1356 یکباره بر سر زبانها افتاده باشد. اما جای بالندگی و خرسندیاست که در کنار این رسالت ارزنده، نام و یاد برخی از گروهها، جمعیتها و جوانمردانی را که با هدف برپایی حکومت اسلامی گروه تشکیل دادند، فداکاری و دلاوری کردند و گمنام ماندند، زنده کند و در تاریخ به ثبت برساند.

 

 

 

 

 

دربار به روایت دربار

نظرعلی کوشکی

مرکز اســناد انقلاب اســلامی/ 105 صفحه

از جمله دلایل اصلی مخالفت مردم مسلمان ایران با رژیم پهلوی، بیاعتنایی این رژیم و عوامل و دستاندرکاران آن به اعتقادات و اخلاقیات مردم مسلمان ایران بود. در این میان دربار پهلوی به عنوان قدرتمندترین کانون حاکمیت در فاصله سالهای 1304 تا 1357 نقشی اساسی در گسترش مفاسد اخلاقی و ارتکاب اعمال خلاف عفت بر عهده داشت. «دربار به روایت دربار» ضمن رعایت عفت قلم و ملاحظات اخلاقی، به گوشههایی از مفاسد اخلاقی درباریان اشاره میکند. از آنجا که اصل بر بیان واقعیت و اجتناب از نقل حوادث غیر واقعیاست، خاطرات درباریان در خصوص موضوع فساد بیان میشود، زیرا نقل مفاسد دربار از زبان مخالفان حمل بر دشمنی، عداوت و در نتیجه داستانپردازی برای تخریب دربار به شمار میآید.

   این کتاب در پنج فصل تنظیم شده که فصل اول مفاسد اخلاقی محمدرضا پهلوی را شرح میدهد. فصل دوم و سوم مفاسد خواهر او یعنی اشرف و همسر او یعنی فرح را تبیین میکند و مفاسد اخلاقی خاندانش را در فصل چهارم بیان میکند. در پایان، به مفاسد درباریان و اسناد و مدارک اشاره میشود.

 

 

فلسفه  سیاسی آیت الله خامنهای

محســن مهاجرنیا

پژوهشـگاه فرهنگ و اندیشــه اسلامی/ 532 صفحه

کتاب فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای، علاوه بر خودنوشتهها و مجموعههای منتشر شده از بیانات معظمله، سعی در بیان نظام فکری و منظومه منسجم اندیشه سیاسی ایشان دارد. بسیاری از مقولات سیاسی مانند رابطه فرد و اجتماع، الزامات زندگی اجتماعی، دین، قانون و عدالت از منظر رهبری معظّم انقلاب از جمله موضوعات این کتاب هستند.

   این تحقیق با هدف توصیفی جامع از فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای، مبنی بر فلسفه سیاسی منسجم، منطقی و نظاممند ایشان در حوزه زندگی اجتماعی، شهروندی و شهریاری مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی است. تحقیق حاضر مقدمه دیدگاههای سیاسی مقام معظّم رهبریاست که با رویکردی جامعنگر، اضلاع فلسفه سیاسی ایشان را در قالب مبادی، مبانی، مسائل و غایات، مورد بررسی قرار میدهد. در بخش مبادی بر مباحثی همچون مفاهیم اساسی فلسفه سیاسی، چارچوب نظری و روش تحقیق متمرکز شده است. نویسنده با روش پرسشگری سیاسی بر مبنای تحلیل متن و محتوا، رویکرد نوینی را در تبیین فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای در پیش گرفته است.

 

 

 

معارف انقلاب

 مروری بر دیدگاههای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) پیرامون انقلاب اسلامی

 

 انقلاب اســـلامی / 1049 صفحه

  در این کتاب بیش از 400 فراز از دیدگاههای مقام معظّم رهبری با موضوع انقلاب اسلامی که در طی بیش از 20 سال گذشته در دیدارها، سخنرانیها و خطبههای نماز جمعه بیان شده، جمعآوری و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. اهمیت کتاب در شناخت انقلاب اسلامی، جایگاه و تأثیر آن  در حوزه جغرافیایی منطقه و کشورهای اسلامی و توقعات ایشان از نسلهای حال و آینده است.

   برخی از بخشها به تحلیل دوران حاکمیت طاغوت، مبارزات ملت ایران به رهبری امام خمینی (قدّس سّره) و ویژگیهای رهبری ایشان، اصول و محکمات، دستاوردها، آثار و برکات، ارکان و پیامهای انقلاب، توطئه‌‌های رنگارنگ دشمنان در به انحراف کشیدن و نابودی انقلاب و همچنین وظایف مردم و نسلهای آینده در شناخت و پاسداری انقلاب اسلامی میپردازد. برخی از کارشناسان معتقدند این کتاب، دایرةالمعارفی پیرامون انقلاب اسلامی است به گونهای که اگر کسی هیچ سابقه ذهنی از انقلاب ندارد، در این اثر به چیستی انقلاب اسلامی پی خواهد برد.


 


نمایشگاه کتاب

کتابخانه آیت اله مدنی دانسفهان با همکاری انتشارات ثارالله استان قم به مناسبت اجلاس سراسری نماز در استان قزوین و همچنین به مناسبت بزرگداشت ایام الله دهه فجر از تاریخ 2 بهمن ماه لغایت 22 بهمن ماه با تخفیف 35/.  اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب در سالن مطالعه کتابخانه آیت اله مدنی نموده است لذا از از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی دعوت میشود از نمایشگاه دیدن فرمایند.


Image result for ‫عکس کتاب‬‎

مسابقات کتابخوانی


به اطلاع می رساند، مسابقه آنلاین کتابخوانی در شبکه بوکی از کتاب «نماز چیست؟ شهید آیت اله دکتر بهشتی» در حال برگزاری است. لازم به ذکر است مسابقه فوق از طریق آدرس اینترنتی booki.ir (سایت شبکه کتابخوانان حرفه ای) از تاریخ 3 بهمن ماه لغایت 4 اسفندماه برگزار و به برگزیدگان جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد